A-Vitamin

A-vitamin i livsmedel
Livsmedel som innehåller A-vitamin är till exempel mjölk, ägg, spenat och morötter.

A-Vitamin (Retinol) tillhör gruppen fettlösliga vitaminer.

A-vitamin eller retinol, är ett livsnödvändigt vitamin. Vitaminerna är uppdelade i fettlösliga samt vattenlösliga. A-vitamin är ett fettlösligt vitamin. Fettlösliga vitaminer löser sig i fett och därför kan kroppen lagra vitaminet.  

Därför behöver du A-Vitamin

Kroppen behöver A-vitamin (Retinol) för slemhinnorna, synen, huden, fosterutvecklingen och även för tillväxten.

A-Vitamin finns i

Livsmedel som innehåller A-vitamin är bland annat lever, mjölkprodukter, ägg och berikade margariner. Betakaroten är ett ämne som kroppen omvandlar till A-vitamin, med andra ord kan du äta betakaroten för att få i dig vitamin A. Livsmedel som innehåller betakaroten är frukt och grönsaker som till exempel morötter, spenat och aprikoser. Betakaroten fungerar också som en viktig antioxidant.

Så mycket A-Vitamin behöver du, RDI

  • Spädbarn och barn under 2 år: 0,3 mg/dag
  • Barn 2-5 år: 0,35 mg/dag
  • Barn 6-9 år: 0,4 mg/dag
  • Äldre barn 10-13 år: 0,6 mg/dag
  • Män: 0,9 mg/dag
  • Kvinnor: 0,7 mg/dag
  • Gravida: 0,8 mg/dag
  • Ammande: 1,1 mg/dag

RDI betyder Rekommenderat Dagligt Intag. Livsmedelsverket uppdaterar rekommendationerna och talar om hur mycket av vitaminet du behöver få i dig varje dag.

Om du får för lite A-Vitamin

A-vitaminbrist förekommer i princip inte i Sverige men i andra delar av världen är dock A-vitaminbrist ett problem. När du får för lite av vitaminet är ett tidigt tecken att du börjar se sämre i mörkret, så kallad nattblindhet. Det kan också ge nedsatt motståndskraft mot infektioner.

Om du får för mycket A-Vitamin

Observera! När du är gravid bör du inte äta mer än 1 mg A-vitamin per dag som tillskott, eftersom för mycket av vitaminet ökar risken för fosterskador. Eftersom kvinnor efter klimakteriet har ökad risk för benskörhet bör de inte äta mer än 1,5 mg vitamin A per dag.

A-Vitamin (Retinol) finns i följande kosttillskott på apotek.nu

Du kan läsa mer om andra vitaminer och mineraler i vår näringsguide.