D-Vitamin

D-Vitamin i livsmedel
Du får i dig D-vitamin från fet fisk.

D-Vitamin (Kalciferol) tillhör gruppen fettlösliga vitaminer

D-vitamin eller kalciferol, är ett livsnödvändigt vitamin. Andra namn för D-vitamin är även kolekalciferol och ergocalciferol. Vitaminerna är uppdelade i fettlösliga samt vattenlösliga. D-vitamin är ett fettlösligt vitamin. Fettlösliga vitaminer löser sig i fett och därför kan kroppen lagra vitaminet.  

Därför behöver du D-Vitamin

D-vitamin (Kalciferol) hjälper kroppen att omsätta kalcium och fosfat och reglerar därmed kalkbalansen i skelett och tänder.

D-Vitamin finns i

Du hittar bara några få livsmedel som innehåller D-vitamin. Lättmjölk, mellanmjölk och margarin är berikade med D-vitamin. Kroppen kan också bilda D-vitamin i huden om du är ute i solen. Förmågan att bilda D-vitamin minskar när du blir äldre.

Så mycket D-vitamin behöver du, RDI

  • Barn och Vuxna: 10 mikrogram/dag
  • Äldre (75+): 20 mikrogram/dag
  • Vuxna med lite eller ingen solexponering: 20 mikrogram/dag
  • Gravida och Ammande: 10 mikrogram/dag

RDI betyder Rekommenderat Dagligt Intag. Livsmedelsverket uppdaterar rekommendationerna och talar om hur mycket av vitaminet du behöver få i dig varje dag.

Livsmedelsverket rekommenderar att vissa grupper tar kosttillskott med D-vitamin. Det gäller särskilt äldre personer, vegetarianer, personer som är allergiska mot fisk eller av andra anledningar inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel. Även personer som undviker solexponering behöver kosttillskott med vitaminet. Gravida och ammande omfattas av råden om de ingår i någon av dessa grupper. Läs mer om rekommenderade dagliga intaget på livsmedelsverkets hemsida.

Om du får för lite D-vitamin

D-vitaminbrist kan leda till rakit (engelska sjukan) hos barn. Vuxna kan drabbas av benuppmjukning. Båda sjukdomarna beror på minskad inlagring av kalcium och fosfat i benvävnaden. Tidiga tecken på brist är allmänna symtom som till exempel retlighet och dålig aptit.

Om du får för mycket D-vitamin

D-vitamin är skadligt i stora mängder. Det kan ge illamående, sämre matlust och förkalkningar i vävnaderna, framför allt i njurar och lungor. Det rekommenderade dagliga intaget bör därför inte överskridas någon längre tid.

D-vitamin (Kalciferol) finns i följande kosttillskott på apotek.nu

Du kan också läsa mer om andra vitaminer och mineraler i vår näringsguide.