Jod

Jod i livsmedel
Du år i dig jod från skaldjur och bordssalt.

Jod (J) tillhör gruppen mineraler

Jod är ett livsnödvändigt mineral. Mineraler är viktiga grundämnen som kroppen behöver för att till exempel bygga upp benstomme, tänder och brosk. De ingår även i hormoner och enzymsystem. Vissa mineralämnen är så kallade spårämnen, även kallat spårelement, vilket innebär att de finns i kroppen i mycket små mängder. 

Därför behöver du Jod

Jod behövs för ämnesomsättningen och ingår i sköldkörtelhormoner. De stimulerar bland annat förbränning och bildning av proteiner.

Jod finns i

Jod finns framför allt i fisk, skaldjur och ägg. Vanligt koksalt är berikat med jod.

Så mycket Jod behöver du, RDI

  • Spädbarn 6-11 månader: 50 mikrogram/dag
  • Små barn 12-23 månader: 70 mikrogram/dag
  • Barn 2-5 år: 90 mikrogram/dag
  • Barn 6-9 år: 120 mikrogram/dag
  • Vuxna, tonåringar och barn över 10 år: 150 mikrogram/dag
  • Gravida: 175 mikrogram/dag
  • Ammande: 200 mikrogram/dag

RDI betyder Rekommenderat Dagligt Intag. Livsmedelsverket uppdaterar rekommendationerna och talar om hur mycket av mineralet du behöver få i dig varje dag.

Om du får för lite Jod

Brist på jod kan orsaka struma (jodbriststruma) som innebär förstorad sköldkörtel. Det kan också ge störningar i kroppens ämnesomsättning. Under 1800 talet var struma en vanlig sjukdom. Numera är jodbriststruma mycket sällsynt i Sverige, eftersom koksalt är berikad med jod.

OBS! Salt som man använder inom livsmedelsindustrin saknar ibland jod. Grovt salt, som används till exempel i saltkvarnar, är inte heller jodberikat.

Om du får för mycket Jod

När intaget av jod är för högt kan leda till en försämring av sköldkörtelns funktion och leda till rubbningar i sköldkörtelhormonbalansen.

Jod finns i följande kosttillskott på apotek.nu

Du kan läsa mer om andra vitaminer och mineraler i vår näringsguide.