Omega-3 och andra viktiga fettsyror

Omega-3 och Omega-6
Omega-3 och Omega-6 är livsnödvändiga fettsyror som vi behöver få i oss via maten.

Omega-3 och Omega-6 är livsnödvändiga fettsyror som kroppen inte kan tillverka själv. Därför behöver vi få i oss dessa fetter genom maten.

Kroppen behöver fett för att kunna fungera normalt. Det används till största delen som energi men har också flera andra funktioner i kroppen. Fett används bland annat för att tillverka hormoner och för att bygga och reparera celler. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna.

Det finns olika slags fetter och det mesta av fettet i kroppen består av olika så kallade fettsyror. Man delar in fettsyrorna i mättade och omättade fettsyror. Skillnaden i dessa fettsyror är hur de är uppbyggda.

Omega-3 och Omega-6 är livsnödvändiga fettsyror, så kallade essentiella fettsyror som har många viktiga funktioner i kroppen.  De är viktiga för bland annat hjärnans funktioner, blodtrycket och immunförsvaret. Särskilt viktigt är det när du är gravid. Då behöver du få i dig Omega-3 för att hjärnan, nervsystemet och synen ska utvecklas normalt hos barnet.

Omega-3

Omega-3 är en grupp fleromättade fettsyror. De viktigaste är alfa-linolensyra (ALA) eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA). Kroppen kan omvandla linolensyra till EPA och DHA. Mer information om de olika fettsyrorna finns på Livsmedelsverkets hemsida.

Omega-3 finns i till exempel i fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner. Det finns också i vegetabiliska oljor som rapsolja och i valnötter.

Omega-3 minskar blodets levringsförmåga och minskar på så sätt risken för blodpropp.  För foster och småbarn är Omega-3 viktiga för att de ska växa och utvecklas normalt. Hjärnan består delvis av fettsyran DHA. DHA är också viktig för synen och bidrar till att bibehålla en normal synförmåga.

Omega-6

Omega-6 är en grupp fleromättade fettsyror. Exempel på Omega-6 fettsyror är linolsyra och arakidonsyra. Kroppen kan omvandla linolsyra till arakidonsyra.

Omega-6 finns i olika vegetabiliska oljor, till exempel majsolja, solrosolja, sojaolja och rapsolja. Det finns också i sesamfrön och valnötter.  

Omega-6 påverkar regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och vårt immunförsvar. Det är också viktigt för normal tillväxt och utveckling hos barn.

De båda fetterna, Omega-3 och Omega-6 samspelar och därför är det viktigt att man får i sig lagom mängd av båda. Det är lättare att få i sig tillräckligt med Omega-6 eftersom det generellt finns mer Omega-6 i maten. Men ofta finns de tillsammans i samma livsmedel, till exempel i rapsolja.

Hur mycket Omega-3 behöver vi få i oss?

Du behöver få i dig ungefär 2,5 till 3 gram Omega-3-fett per dag. En portion lax eller 1-2 matskedar rapsolja ger dagsbehovet av fettsyran. Speciellt viktigt är det för gravida att få i sig Omega-3 fettsyror. De är viktiga för en normal tillväxt och utveckling av fostret.

De flesta vuxna som äter en varierad kost med fisk två till tre gånger i veckan, får i sig tillräckligt med Omega-3 fettsyror.

Omega-7 och Omega-9

Omega-7 och Omega-9 är minder kända fettsyror. De är tillskillnad från Omega-3 och Omega-6, inte livsnödvändiga. Kroppen kan producera dessa fettsyror själv.

Omega-7 ingår i kroppens celler och är viktiga för huden och för slemhinnorna. Omega-7 finns bland annat i makadamia nötter och havtornsolja.

Omega-9 finns i växtbaserade oljor som till exempel olivolja och rapsolja.

Omega-3 och andra Omega- fettsyror finns i följande kosttillskott på apotek.nu

Du kan läsa vidare om andra vitaminer och mineraler i vår näringsguide.