Selen

Selen i livsmedel
Du får i dig selen från fisk och nötter.

Selen (Se) tillhör gruppen mineraler

Selen är ett livsnödvändigt mineral. Mineraler är viktiga grundämnen som kroppen behöver för att till exempel bygga upp benstomme, tänder och brosk. De ingår även i hormoner och enzymsystem. Vissa mineralämnen är så kallade spårämnen, även kallat spårelement, vilket innebär att de finns i kroppen i mycket små mängder. 

Därför behöver du Selen

Selen hjälper cellerna att skydda sig mot fria radikaler. Dessutom samverkar selen med vitamin E och hjälper också vissa vita blodkroppar i kroppens immunförsvar.

Selen finns i

Svenska livsmedel innehåller oftast ganska lite selen, eftersom jorden i Sverige är fattigare på selen. Livsmedel som innehåller selen finns i bland annat fisk, skaldjur, nötter, fröer, mjölk, ost och ägg.

Så mycket Selen behöver du, RDI

  • Spädbarn 7-11 månader: 15 mikrogram/dag
  • Spädbarn 12-23 månader: 15 mikrogram/dag
  • Barn 2-5 år: 25 mikrogram/dag
  • Barn 6-9 år: 30 mikrogram/dag
  • Äldre barn 10-13 år: 40 mikrogram/dag
  • Kvinnor och flickor från 14 år: 50 mikrogram/dag
  • Män och pojkar från 14 år: 60 mikrogram/dag
  • Gravida: 60 mikrogram/dag
  • Ammande: 60 mikrogram/dag

RDI betyder Rekommenderat Dagligt Intag. Livsmedelsverket uppdaterar rekommendationerna och talar om hur mycket av mineralet du behöver få i dig varje dag.

Om du får för lite Selen

Selenbrist är mycket ovanligt. Allvarlig brist på selen kan till exempel leda till hjärtmuskelförändringar.

Om du får för mycket Selen

Selen i stora doser kan vara skadligt. Du kan dock utan risk äta upp till 300 mikrogram per dag. Ett för högt selenintag kan påverka mag- och tarmkanalen samt försämra tillväxt av hår och naglar.

Selen finns i följande kosttillskott på apotek.nu

Du kan också läsa mer om andra vitaminer och mineraler i vår näringsguide.