Vitamin B3

Vitamin B3 i livsmedel
Du får i dig vitamin B3, niacin, från fisk och kött.

Vitamin B3 (Niacin) tillhör gruppen vattenlösliga vitaminer

Vitamin B3 eller niacin är ett livsnödvändigt vitamin. Vitaminerna delas in i vattenlösliga och fettlösliga. Vattenlösliga vitaminerna löser sig i vatten och kan därför inte lagras i kroppen, utan överskottet kissar man i regel ut. Därför är dessa extra viktigt att du får i dig varje dag.

Därför behöver du Vitamin B3

Vitamin B3 (Niacin) behövs för kroppens energiproduktion samt cellernas omsättning av fett och kolhydrater. Vitaminet hjälper också till att hålla nervsystemet fungerande.

Vitamin B3 finns i

Bra källor till vitamin B3 är till exempel fisk och kött av olika slag. Även spannmål, jordnötter och mejeriprodukter. Kroppen kan också själv tillverka niacin av fullvärdigt protein.

Så mycket Vitamin B3 behöver du, RDI

  • Spädbarn under 1 år: 5 mg/dag
  • Små barn 1-2 år år: 7 mg/dag
  • Barn 2-5 år: 9 mg/dag
  • Barn 6-9 år: 12 mg/dag
  • Flickor 10-13: 14 mg/dag
  • Flickor 14-17 år: 16 mg/dag
  • Kvinnor 18-30 år: 15 mg/dag
  • Kvinnor 31-60 år: 14 mg/dag
  • Äldre kvinnor över 61 år: 13 mg/dag
  • Pojkar 10-13 år: 15 mg/dag
  • Pojkar och män 14-30 år: 19 mg/dag
  • Män 31-60 år: 18 mg/dag
  • Män 61-74 år: 16 mg/dag
  • Äldre män över 75 år: 15 mg/dag
  • Gravida: 17 mg/dag
  • Ammande: 20 mg/dag

RDI betyder Rekommenderat Dagligt Intag. Livsmedelsverket uppdaterar rekommendationerna och talar om hur mycket niacin du behöver få i dig varje dag.

Om du får för lite Vitamin B3

Brist på B3 kan ge dig sämre aptit, sömnlöshet och också göra dig retlig.

Om du får för mycket Vitamin B3

Det finns inga studier som tyder på att naturligt förekommande niacin i mat orsakar negativa hälsoeffekter.  Mycket höga doser av niacin kan ge leverpåverkan och även magbesvär.

Vitamin B3 (Niacin) finns i följande kosttillskott på apotek.nu

Du kan läsa vidare om andra vitaminer och mineraler i vår näringsguide.