Vitamin B5

Pantotensyra i livsmedel
Du får i dig Vitamin B5, Pantotensyra, från fullkornsbröd.

Vitamin B5 (Pantotensyra) tillhör gruppen vattenlösliga vitaminer

Vitamin B5 eller pantotensyra är ett livsnödvändigt vitamin. Vitaminerna är indelade i vattenlösliga och fettlösliga. Vattenlösliga vitaminerna löser sig i vatten och kroppen kan därför inte lagra vitaminen, utan överskottet kissar man i regel ut. Därför är dessa extra viktigt att du får i dig varje dag.

Därför behöver du Vitamin B5

Kroppen behöver vitamin B5 (Panatotensyra) för att kunna omvandla och använda kolhydrater, aminosyror och fett.

Vitamin B5 finns i

Nästan alla livsmedel innehåller B5. Bra källor är till exempel kött, baljväxter och fullkornsprodukter.

Så mycket Vitamin B5 behöver du, RDI

Det finns ingen rekommendation för hur mycket pantotensyra du behöver, men eftersom kroppen troligen bildar pantotensyra själv, är det mycket sällsynt med bristsymtom. Livsmedelsverket uppdaterar rekommendationerna och talar om hur mycket av olika näringsämnen du behöver få i dig varje dag.

Om du får för lite Vitamin B5

Brist på vitamin B5 är mycket ovanligt.

Om du får för mycket Vitamin B5

Vitamin B5 har mycket låg giftighet. Det finns inget underlag för att kunna säga vilken nivå av vitaminet som eventuellt skulle kunna vara skadlig.

Vitamin B5 (Pantotensyra) finns i följande kosttillskott på apotek.nu

Du kan läsa vidare om andra vitaminer och mineraler i vår näringsguide.