Vitamin B12

Vitamin B12 i livsmedel
Du får i dig Vitamin B12 från ost och ägg.

Vitamin B12 (Kobalamin) tillhör gruppen vattenlösliga vitaminer

Vitamin B12 eller kobalamin är ett livsnödvändigt vitamin. Vitaminerna delas in i vattenlösliga och fettlösliga. Vattenlösliga vitaminerna löser sig i vatten och kan därför inte lagras i kroppen, utan överskottet kissar man i regel ut. Därför är dessa extra viktigt att du får i dig varje dag.

Därför behöver du Vitamin B12

Vitamin B12 (Kobalamin) behövs för att kroppen ska kunna producera röda blodkroppar, men också för nervsystemets funktioner.

Vitamin B12 finns i

De flesta livsmedlen innehåller Vitamin B12 (Kobalamin) till exempel lever, strömming, ost, ägg, nötkött och fläsk.

Så mycket Vitamin B12 behöver du, RDI

  • Spädbarn under 6-11 månader: 0,5 mikrogram/dag
  • Spädbarn under 12-23 månader: 0,6 mikrogram/dag
  • Barn 2-5 år: 0,8 mikrogram/dag
  • Barn 6-9 år: 1,3 mikrogram/dag
  • Äldre barn 10-13 år: 2,0 mikrogram/dag
  • Vuxna: 2,0 mikrogram/dag
  • Gravida: 2,0 mikrogram/dag
  • Ammande: 2,6 mikrogram/dag

RDI betyder Rekommenderat Dagligt Intag. Livsmedelsverket uppdaterar rekommendationerna och talar om hur mycket av vitaminet du behöver få i dig varje dag.

Om du får för lite Vitamin B12

För lite vitamin B12 kan ge svårartad blodbrist, så kallad perniciös anemi, och i allvarliga fall även nervskador. Äter du allsidigt behöver du knappast oroa dig för att du ska få för lite B12. Äldre kan få brist på vitamin B12 men inte för att de har för lågt intag utan för att förmågan att ta upp vitaminet minskar med åldern. Däremot kan brist uppstå hos veganer, som varken äter kött, fisk, mjölk eller äggprodukter.

Om du får för mycket Vitamin B12

Det finns inget som tyder på att ett högt intag av vitamin B12 är skadligt.

Vitamin B12 (Kobalamin) finns i följande kosttillskott på apotek.nu

Du kan också läsa mer om andra vitaminer och mineraler i vår näringsguide.