Vitamin B2

Vitamin B2 i livsmedel
Du får i dig vitamin B2 från kött.

Vitamin B2 (Riboflavin) tillhör gruppen vattenlösliga vitaminer

Vitamin B2 eller riboflavin är ett livsnödvändigt vitamin. Vitaminerna delas in i vattenlösliga samt fettlösliga. Vattenlösliga vitaminerna löser sig i vatten och kan därför inte lagras i kroppen, utan överskottet kissar man i regel ut. Därför är dessa extra viktigt att du får i dig varje dag. 

Därför behöver du Vitamin B2

Vitamin B2 (Riboflavin) behövs för att producera energi och för förbränningen av fett, kolhydrater samt protein.

Vitamin B2 finns i

B2 finns i de flesta animaliska livsmedel, till exempel kött, ägg, fågel, lever, men också i mjölk och mjölkprodukter. En del mjölsorter är även berikade med vitamin B2.

Så mycket Vitamin B2 behöver du, RDI

  • Spädbarn under 1 år: 0,5 mg/dag
  • Små barn 1-2 år: 0,6 mg/dag
  • Barn 2-5 år: 0,7 mg/dag
  • Barn 6-9 år: 1,1 mg/dag
  • Flickor 10-13 år: 1,2 mg/dag
  • Flickor 14-17 år: 1,4 mg/dag
  • Kvinnor 18-30 år: 1,3 mg/dag
  • Kvinnor över 32 år: 1,2 mg/dag
  • Pojkar 10-13 år: 1,3 mg/dag
  • Pojkar 14-17 år: 1,7 mg/dag
  • Män 18-30 år: 1,6 mg/dag
  • Män 31- 61 år: 1,4 mg/dag
  • Äldre män 61-74 år: 1,3 mg/dag
  • Gravida: 1,6 mg/dag
  • Ammande: 1,7 mg/dag

RDI betyder Rekommenderat Dagligt Intag. Livsmedelsverket uppdaterar rekommendationerna och talar om hur mycket av vitaminet du behöver få i dig varje dag.

Om du får för lite Vitamin B2

Det är ovanligt med brist på Vitamin B2 men om du får för lite kan du få sprickor i mungiporna, förändringar i munslemhinnan och bli irriterad i ögonen.

Om du får för mycket Vitamin B2

Det finns inget som tyder på att riboflavin ger negativa hälsoeffekter vid intag genom maten. 

Vitamin B2 (Riboflavin) finns i följande kosttillskott på apotek.nu

Du kan även läsa vidare om andra vitaminer och mineraler i vår näringsguide.