Vitamin B6

Vitamin B6 i livsmedel
Du får i dig vitamin B6 från kyckling och nötkött.

Vitamin B6 (Pyridoxin) tillhör gruppen vattenlösliga vitaminer

Vitamin B6 eller pyridoxin, även kallad pyridoxamin, är ett livsnödvändigt vitamin. Vitaminerna är indelade i vattenlösliga och fettlösliga. Vattenlösliga vitaminerna löser sig i vatten och kroppen kan därför inte lagra vitaminen, utan överskottet kissar man i regel ut. Därför är dessa extra viktigt att du får i dig varje dag. 

Därför behöver du Vitamin B6

Vitamin B6 (Pyridoxin) behövs för omsättningen av bland annat proteiner och kolhydrater och är viktig för nervernas funktion.

Vitamin B6 finns i

Livsmedel som innehåller B6 är till exempel animaliska livsmedel, till exempel kyckling, strömming och nötkött. Men det finns även i potatis, banan, sojabönor och råris. Siktade mjölsorter är även berikade med vitamin B6.

Så mycket Vitamin B6 behöver du, RDI

  • Spädbarn under 6-11 månader: 0,4 mg/dag
  • Spädbarn under 12-23 månader: 0,5 mg/dag
  • Barn 2-5 år: 0,7 mg/dag
  • Barn 6-9 år: 1,0 mg/dag
  • Flickor 10-13 år: 1,1 mg/dag
  • Pojkar 10-13 år: 1,3 mg/dag
  • Kvinnor 14-30 år: 1,3 mg/dag
  • Kvinnor över 31 år 1,2 mg/dag
  • Män: 1,6 mg/dag
  • Gravida: 1,5 mg/dag
  • Ammande: 1,6 mg/dag

RDI betyder Rekommenderat Dagligt Intag. Livsmedelsverket uppdaterar rekommendationerna och talar om hur mycket vitamin B6 du behöver få i dig varje dag.

Om du får för lite Vitamin B6

Det är ovanligt med brist på vitamin B6 men får du för lite kan det göra dig retlig, samt ge hudförändringar och blodbrist. OBS! Det finns rapporter som tyder på att även kvinnor som äter p-piller behöver lite mer B6.

Om du får för mycket Vitamin B6

Ett högt intag av vitamin B6 under lång tid, månader eller år, kan vara skadligt.

Vitamin B6 (Pyridoxin) finns i följande kosttillskott på apotek.nu

Du kan även läsa mer om andra vitaminer och mineraler i vår näringsguide.